SNÄLLA SLUTA BEHANDLA SERVICEPERSONALEN DÅLIGT

Ett år efter jag slutade gymnasiet fick jag mitt första riktiga jobb. Alltså ett snabbmatshak om ni skulle fråga Sveriges befolkning. Och skulle ni samtidigt fråga om dom skulle tänka sig att jobba där skulle svaret bli tvärt NEJ. Vet ni varför? Jobbar man på MAX / Donken / Burger King blir man direkt klassad som outbildad / ung / dum. Tyvärr eftersom jag är supenöjd med mitt jobb.
 
Jag blir så arg, på folk som hackar på oss hela dagarna. Om jag ska dra ett exempel som hände. För det första ringde TRE personer och sjukanmälde sig på morgonen, vilket betyder att vi var tre man kort. Det var kaos från att jag klockade in (11.30) till att jag fick rast (16.00). Men det var inte det inlägget handlar om.
 
Mitt under den kaos tiden kommer det fram en medelålders man och börjar skrika på personalen. Att det inte ska behöva ta 20 minuter för en hamburgare, att han ville ha sin mat. Och NEJ du ska inte behöva vänta tjugo minuter på din mat. Inte ens 10. Men vi jobbar så gott vi kan, vi är underbemannade, ingen extrapersonal svarar. Vi sliter så gott vi kan, och vi ber om ursäkt att det dröjer.
 
Vad ska man säga? 20 minuter är inte acceptabelt, MEN vi som faktiskt jobbar, gör allt vad vi kan för att folk ska få sin mat. För att dom ska få njuta några minuter om dagen. Allt vi begär är att få en gnutta respekt.
 
Och nej jag vill inte höra: "Men du har ju valt jobbet själv, var glad att du får lön."
 
Ja, jag är otroligt glad att jag har ett jobb, och att jag kan försörja mig varje månad. Men det ger INTE folk rätten att klanka ner på oss, att klaga och skrika. Det är inte mitt fel att vi är underbemmanade.
 
Så snälla, ni som en dag besöker någon sorts av snabbmat, ha tålamod och var trevliga. Det hjälper än mycket mer än vad ni faktiskt tror.
1 MAX medarbetare:

skriven

Känner igen det där då jag själv arbetar på en Max restaurang i Sverige. Finns mycket idioter tyvärr o säger som dig att jag inte kommer fortsätta jobba där i all oändlighet.

2 Mikaela:

skriven

Ska jag vara helt ärlig så har McDonalds oftast varit rappare på att leverera. När man jobbar inom resturangbranchen så får man ofta klagomål och det gäller ju inte bara personalen givetvis. Jag själv har jobbat inom resturang sedan jag var 17år och idag 20. Varje dag räknar jag med sura miner även fast jag jobbar på en högklassig resturang så finns det också där människor som inte tål väntan/fördröjningar även fast man är underbemannade. Jag väljer alltid donken före Max då jag faktiskt tycker att personalen INTE tar åt sig sitt arbete ordentligt, vissa står åh väntar på att pommesen ska bli klara..hade det vart jag hade jag hjälpt till på andra stationer så gott jag kunnat. Åh är man underbemannade förklarar man för kunden när dem tar beställningen att det kommer att dröja lite mer än väntat. Och det gör INTE Max personal, cheferna borde sätta upp en plan för personalen. Så för att man ska slippa bli sårad och skriken åt så säger man till kunden i FÖRTID att det kommer dröja. Förstår absolut hur jobbigt det är när kunderna är elaka och inte har tålamod, men jag tror också mycket på att det hänger på att personalen tar ansvar, hjälper andra och slänger på ett leende istället för att säcka runt som en sur potatis.

3 Mikaela Karlsson:

skriven

Det var jag (Y)

Svar: Ja jag förstår vad du menar. Grejen är den att donken har ju ofta sin mat klar, max görs på beställningar. Burger king har jag ingen aning om faktiskt. Men det är klart mycket handlar om personalen. JAG ser alltid till att göra mitt bästa, säga till vad som dröjer och hur länge. Sen finna det självklart folk som glömmer och gör misstag, det gör vi ju alla :)
Natalie -Alie- Olsson

4 TommyDaGreatest:

skriven

Jag jobbar på restaurang själv och jag håller med. Att skrika åt servisen gör inget bättre. Visst ska inte beställningar och sånt bli fel men mänskliga faktorn är med i alla jobb, även restaurangjobb. Anställda är inte robotar.

Det är en sak om personalen är arrogant och skiter i en om man klagar på något, men så länge de ber om ursäkt och gör sitt bästa ska man inte klaga.

Kommer det ett fotbollslag på 50 personer samtidigt utan att ringa innan så går det ut över andra gäster och det måste folk förstå. Man kan inte slänga in 70 pizzor eller 200 hamburgare i ugnen / på stekbordet samtidigt.

En annan sak som jag är sur över ibland är att gäster blir sura om någon i köket gjort fel (vi jobbar inte på båda ställena samtidigt) och så står man där och berättar vad som hänt och de fortsätter skälla och klaga. Det är inte direkt så att man vill ge någon bättre service om de är oförskämda.

Men ja...

Överlag tycker jag dock att Burger King har sämst anställda. I alla fall det Burger King som ligger i Linköping vid Ikanohuset. Personalen var sjukt otrevliga mot mig en gång och jättekaxiga. Men det är en annan historia...

5 Cheezy från Subway:

skriven

Känner igen det för oss måste vi planera 2-3h i förväg för att hinna baka bröd och skära upp grönsaker och förbereda kött.
För att ha allting färskt på plats men har det varit en väldigt stor rush kan det hända att det saknas ett specifikt bröd eller något annat och det är ofta jag får svaret "jahop det är inte mitt problem ni får fixa det, för det är det jag vill ha!" Jag försöker alltid vara öppen och trevlig och be om ursäkt och försöka möta kunden fast den perssonen kan vara upprörd eller arg. Men har till och med varit med om att folk spottat på mig eller kallat mig för jävla invandrare eller andra otrevligheter. Har jobbat över tre år och det sliter på ens självkänsla har nu blivit tvungen till psykolog en gång i veckan pgr av att jag inte haft möjlighet att byta jobb då det inte finns så många just nu och kan inte bara sluta då jag behöver min inkomst till familjen.

6 Malin:

skriven

En av mina basta vanner jobbade pa McDonalds i manga ar medan hon pluggade och hon ar en av de mest valutbildade och ambitiosa personer jag kanner. Jag tycker att folk ska vara glada att jobben bade finns och att folk tar dem, for hamburgare vill de ju ata och 20 minuter hade ju blivit en evighet om det inte fanns nagon som arbetade med att laga dem! Jag forsoker verkligen att aldrig bli sur pa personalen pa restauranger for alla ar ju manniskor och man kan ha en dalig dag, vara underbemannad eller ha gjort ett misstag nagonstans pa vagen.

Just det dar med att klaga pa MAX/McDonalds etc. ocksa tycker jag ar sa vardelost for man kan inte kliva in nagonstans dar du far ett fullt meal for 54kr och klaga som om man betalat for att komma in pa Nobelmiddagen. Jag menar inte att servicen ska vara dalig pa McDonalds (och det tycker jag den sallan ar) men ibland tar folk at sig lite val av den dar "kunder har alltid ratt"-attityden. har du valt snabbmat till middag eller lunch ar det klart att man vill att det ska ga snabbt men nar personalen har sma marginaler sa kravs heller inte sa mycket for att det ska haka upp sig pa vagen och bli forseningar. Jag tycker att man som medmanniska kan ha lite forstaelse for det.

7 Anna:

skriven

Vilket underbart inlägg!! Det du skriver är den bittra verkligheten. Jag har nu jobbat på BK i 6 år och det är verkligen inte lätt. Tummen upp till dig!

8 Mammeli:

skriven

Jag skäms över hur restauranggästerna behandlar er. Försöker alltid att vara uppmuntrande, trots väntan. Säger (tyvärr ofta) att "det är ju inte ditt fel, jag förstår att du gör ditt allra bästa. Men säg åt cheferna att vi kunder inte accepterar att ni har så dåliga förutsättningar att göra ett bra jobb. "
Dessutom tycker jag att de som står som "extra personal" borde skämmas lite för att de lämnar er i sticket. Om de dessutom har a-kassa och inte svarar i telefon är det skit.

9 S:

skriven

det är ganska lätt att urskilja på dom som verkligen försöker (och då måste man ha förståelse) och dom som använder underbemanning/dröjsmål som ursäkt (det är inte okej). Vilket jobb man än har så finns det skitgöra som måste utföras och då kan man inte begära mer än någons bästa. Men ibland blir man förbannad för att det står någon och inte ens bryr sig när man väntar, står och snackar, väntar på nånting etc.

10 Anders:

skriven

Heja. Jag slutade för ett drygt år sedan innan jobbade jag på Burger King och jag håller med fullständigt. Hungriga folk har inget vett har varit med om mycket fått skäll blivit slagen kastad mat på och så vidare folk blir som djur när de är hungriga och käket inte står framför dem på 2sec

Ni är hjältar i mina ögon kör hårt

11 Köksmästare från norrland:

skriven

Jag såg denna i förbifarten då en kompis delade den på facebook och vart lite sugen på att läsa..

Jag har arbetat inom yrket i nästan 6 år och dom senaste 2 åren har jag varit köksmästare för en populär restaurang och nattklubb uppe i västerbotten.

Med min utbildning anses det oftast som tabu att arbeta på "snabbhak" men det är fullt acceptabelt att ta en "fejkburgare" som det kallas lite nu och då.

Jag både kan och gör allt till en hamburgare från grunden i min egna lunchmeny, detta är en självklarhet i min restaurang men jag tycker fortfarande att det är sjukt gott att gå å äta en burgare på donken eller max, helst max för där har dom frisco burgaren som det är något speciellt med!

Varje gång jag går in blir jag dock chockad.. det är ett jäkla tempo i köket, det står kunder med barn och allt möjligt i 4 kassor, personalen hojtar medans kunderna försöker köra någon speedie gonzales beställning så man knappt hänger med!

Jag väntar i min egna tur och kommer till slut fram! Äntligen är det dags för en frisco! Beställer min frisco, mellan cola och en liten chili cheese! tackar för mig och går därifrån..

Jag hinner inte mer än ut så känner jag hur trycket förändrats.. det jag vill komma fram till är detta:

Jag har arbetat professionellt inom yrket i 6 år och innan det 3 år gymnasie + 1 år gastronomi + 2 år japansk matlagning med praktik så man kan säga 9 år om man tar bort gymnasie tiden..

Men trots all denna utbildning + att jag jobbat både i restaurang kök samt storkök, varit med under 350pers sittningar för högskolestudenternas avgångs middagar med min kompetenta personal och många utav dom mycket mer utbildade och erfarna än jag!

Så har jag alltid tyckt att alla de unga grabbarna och tjejerna som står där på dessa "snabbhak" som folk klankar ner på borde börja ta sig en tankeställare..

Jag kan säga att jag skulle bli galen om jag jobbade på t ex max osv under stress perioden, jag har sjukt hög respekt för er, Jag är mer än stresstålig men att ha alla skrikandes runt om en + barnskrik, smällande ballonger och kunder som klagar ja då skulle jag inte orka en dag!

Så till alla er som jobbar inom dessa "snabbhak" så kan jag bara säga såhär: Jag som köksmästare ger er en elogé för er stresstålighet, era alltid skinande leenden, trevliga bemötande och för att ni står där dag in och dag ut trots det "drägg" som kan komma genom dörren när som helst..

Jag lever alltid med dessa 2 motton:

1. "Kunden kan komma in förbannad men kommer gå ut med ett leende och vår mat i magen!"

2. "Det kan ta timmar att laga till men minuter att ätas upp, men vi gör det för att vi älskar det!"

båda dessa motton är något vi alla använder i mitt kök, passion för maten är ett måste och det finns både i finkök så väl som snabbkök!

Och till er som jobbar på max specifikt.. KUDOS! ni har bäst service av alla konkurenter!

/Köksmästaren från norr!

12 Fredrik Åström:

skriven

Efter 20 minuters väntan på Max brukar man få sin mat gratis. Har de ändrat detta?

13 Isabelle:

skriven

Ingen är nog gladare än jag för detta inlägg!
Kan förstå kunden på ett sätt, otålig och hungrig blir man ett monster..

Men samtidigt, under 2 korta sommarveckor har jag haft en kund som skrikigt att jag är värdelös och äcklig för att jag inte torkade borden tillräckligt fort, sa då att om herrn bara är lite trevligare mot mig så kan jag ta hans bord först och fick då höra att han inte ska behöva vara trevlig mot mig för att det är mitt jobb och han som kund har alltid rätt (?), fått en bricka disk tryckt i famnen i förbifarten utan så mycket som en blick eller ett tack även fast diskställen var tomma, en macka slängd på mig över disken för en prishöjning på 3 kr (?!), hört skit pratas om mig i kön öppet när jag står i kassan mm.
Vi som servicepersonal ses inte som människor, utan som objekt utan känslor vilket är helt åt helvete rent ut sagt. Har gått hem gråtande och känt mig värdelös rent ut sagt. Att mitt bästa inte duger, att JAG inte duger.. man är tvingad att stå där med ett leende och ta emot så mycket skit. Det är oacceptabelt.

Så tack igen för detta inlägg och förhoppningsvis får det folk att tänka till lite!

14 Anonym:

skriven

Samma inom vården tyvärr, alltid undebemannade och folk som skriker!

15 Jossan:

skriven

Nej usch så ska det inte vara, man ska behandla folk med respekt! Spelar ingen roll om det är en busschaufför, brevbärare eller nån som dig. Vi alla är människor.

Lycka till i fortsättningen :)

16 VECKOMAGASINET Anne von Porat:

skriven

20 minuter är inte så mycket för att få mat. Det ska inte vara mer press på max än på en vanlig restaurang.

17 Maria -To make each day count:

skriven

Så himla bra skriver! Stå upp för dig själv! Jag älskar Max och beundrar er som tacklar stressen!

18 Kajsa :

skriven

Jobbar på max och kan känna igen det så. Folk som skriker åt en hån skrattar åt när man säga vi gör så snabb vi kan. Och folk som gnäller på att brugarna inte ser ut som på bilden. Har till och med brytit ihop för folk skrikit så. En så kram till alla er som kämpar där ute, vi gör allt vi kan!

19 Sara:

skriven

Har själv jobbat på Max och har två gånger fått höra av kunder att mitt jobb inte är något "riktigt" jobb. Blir så trött på människor som ser ner på vissa yrken...

Kommentera här: